DIEVER/WAPSE – De Avond4Daagse Diever-Wapse kan terugkijken op een bijzonder succesvolle editie. Vier avonden lang genoten jong en oud van prachtige wandelroutes, een uitstekende sfeer en vooral veel zomers weer. Dankzij de inzet van vrijwilligers, sponsoren en deelnemers werd het een evenement om trots op te zijn.
De wandelaars konden tijdens de Avond4Daagse kiezen uit twee afstanden: 2,5 kilometer en 5 kilometer. Op de eerste wandelavond voerden de routes door en rondom Wapse. De daaropvolgende drie avonden werd er gewandeld in en om Diever, waarbij de deelnemers konden genieten van de mooie omgeving en afwisselende routes.
De weersomstandigheden waren alle dagen uitstekend. Op de derde wandelavond liep de temperatuur al behoorlijk op. Om de wandelaars onderweg wat verkoeling te bieden, hadden verschillende bewoners langs de route tuinsproeiers geplaatst. Vooral de kinderen maakten daar dankbaar gebruik van.
De laatste wandelavond begon met enige spanning. De weersvoorspellingen lieten zien dat er kans was op onweersbuien. Tot vlak voor de start bleef onzeker of het programma ongewijzigd kon doorgaan. Gelukkig bleef het onweer uit tot laat in de avond. Wel steeg de temperatuur gedurende de dag naar maar liefst 33 graden. Om de veiligheid en het welzijn van de deelnemers te waarborgen, besloot de organisatie de geplande route van 5 kilometer in te korten naar 2,5 kilometer. Dit besluit werd door deelnemers en ouders met begrip ontvangen.
De slotavond kende een feestelijk karakter. De route liep vanaf Dorpshuis Hart van Diever naar het Jan Thijs Seinenhof. Bij de laatste stempelpost zorgde muziekvereniging Advendo voor een muzikale ontvangst van de wandelaars. Vervolgens trok een lange, kleurrijke stoet deelnemers gezamenlijk terug naar Hart van Diever, waar de Avond4Daagse op gezellige wijze werd afgesloten.
Een belangrijk onderdeel van het succes was de steun van de vele sponsoren uit Diever, Wapse, Dieverbrug en Dwingeloo. Dankzij hun bijdragen konden alle wandelaars gedurende vier avonden worden voorzien van drinken, fruit, een ijsje en een broodje worst. Van deze verzorging maakten niet alleen de vele individuele deelnemers gebruik, maar ook de leerlingen van de drie basisscholen uit de regio: de Tendarperschoele, De Singelier en de Roosjenschool uit Wapse en Diever.
De organisatie spreekt haar grote waardering uit voor alle vrijwilligers, verkeersregelaars, sponsoren, scholen, muziekvereniging VCE, muziekvereniging Advendo en natuurlijk de vele wandelaars die deelnamen aan het evenement. Hun enthousiasme en betrokkenheid hebben bijgedragen aan een veilige, gezellige en sportieve Avond4Daagse.
Vanwege het grote succes heeft de organisatie inmiddels laten weten dat de Avond4Daagse Diever-Wapse in 2027 een vervolg krijgt. Daarmee start misschien een mooie traditie, die jong en oud in beweging brengt en de verbondenheid tussen de dorpen versterkt.
